Kasza kuskus wywodzi się z Afryki północno-zachodniej. Produkowana jest z pszenicy durum. Stanowi główny element narodowego dania tamtych rejonów, noszącego dokładnie taką samą nazwę ja ona.

Rodzaje kaszy kuskus

Kasza kuskus wyglądem przypomina niewielkie kuleczki. Przez stulecia robiona była ręcznie, w czasochłonnym procesie polegającym na obtoczeniu każdego, pojedynczego ziarna w mące. Wcześnie ziarna były przygotowywane poprzez ich obłuszczenie oraz rozdrobnienie, a następnie spryskanie wodą. Obtoczone w mące ziarenka zostawiano do wyschnięcia. Współcześnie dostępne są dwa rodzaje kuskusu. Pierwszy rodzaj nie odbiega wiele od tradycyjnej kaszy. Natomiast drugi produkuje się z semoliny oraz wody. Tak wytworzona kasza ma własności pośrednie pomiędzy kaszą i makaronem.

Metody przygotowania kaszy kuskus

Kaszę kuskus można przygotować na dwa sposoby. Zgodnie z tradycją gotuje się ją na parze. Drugi sposób jest znacznie łatwiejszy. Polega na zalaniu kaszy wrzącą wodą i pozostawieniu jej na około 5 minut. Nie tylko woda może służyć jako zalewa, w zależności od preferencji smakowych oraz dalszego jej zastosowania kaszę można również zalać mlekiem ewentualnie bulionem. Gotowa kasza ma objętość około 3 razy większą niż początkowo.

Zastosowanie kaszy kuskus

Kasza kuskus stanowi znakomitą alternatywę dla makaronu, ryżu czy ziemniaków. Nadaje się zarówno do potraw słodkich, jak i wytrawnych. Ma lekko orzechowy posmak, co sprawia, że pasuje do owoców i do mięsa. Może być użyta jako farsz do warzyw lub element sałatki. Z kuskusu można przygotować pyszne wypieki. Poniżej wymieniono kilka oryginalnych, afrykańskich zastosowań kaszy kuskus:

– deser seffa (Algieria, Maroko) – w skład którego wchodzi między innymi mleko o aromacie pomarańczowym, cynamon ,migadły i cukier,

– deser maghrood (Libia) – zawierający również daktyle, miód oraz sezam,

– sałatka tabbouleh – podawana z pomidorami, ogórkami, papryką oraz ziołami: pietruszką, miętą, czosnkiem.

Własności kaszy kuskus

Kasza kuskus jest wytwarzana z pszenicy, zawiera więc gluten. W związku z tym nie mogą jej jeść osoby chore na celiakię oraz cierpiące na nietolerancję lub alergię na gluten. Zaleca się również umiarkowane jej spożywanie przez osoby chore na cukrzyce, ma bowiem dość wysoki indeks glikemiczny (65). Z drugiej strony kasza ta zawiera niewiele błonnika, dzięki czemu jest lekkostrawna i doskonale nadaje się dla dzieci i osób starszych oraz wszystkich cierpiących na problemy żołądkowe lub trawienne. Kasza kuskus jest dobry źródłem żelaza, potasu, magnezu, cynku oraz witamin B. Jej regularne spożywanie będzie więc dobrze wpływało na układ nerwowy.